Het onderwijs wat wij bieden gaat niet alleen om het kennen van de theorie, maar ook om internaliseren en toepassen. We laten deelnemers de theorie bestuderen voor een bijeenkomst, hiervoor maken we gebruik van bestaande bronnen. In de cursussen ligt de focus op actieve verwerking van de bestudeerde theorie. AllesStroomt biedt een programma dat uitdaagt tot delen, luisteren, reflecteren, internaliseren en oefenen.
Cursussen maken gebruik van samenwerkend leren en activerende werkvormen. In samenwerkend leren is de cursusleider verantwoordelijk voor een heldere instructie en het bieden van een veilige leeromgeving (Ebbens, 2016). Cursisten krijgen een afgebakende taak en zijn van elkaar afhankelijk voor een gemeenschappelijke uitkomst (Johnson, Johnson & Hulubec 1991). Dat dwingt mensen tot luisteren en reflecteren en daagt ze uit om hun verantwoordelijkheid te nemen voor een gemeenschappelijke uitkomst.
Het soort opdracht dat groepen met elkaar doen zijn activerende werkvormen. Dit zijn uitdagingen die cursisten dwingen om de stof te verwerken op een manier die niet de makkelijkste weg is. Onderzoek toont aan dat activerende werkvormen zorgen voor beter onderbouwde oordelen, vaker zorgen voor nieuwe ideeën & oplossingen en een grotere transfer hebben van het geleerde naar nieuwe situaties (Hattie, 2014).
We werken niet met losse bijeenkomsten, maar met cursusreeksen. Het kost tijd voordat mensen elkaar kennen en zich veilig voelen. In de opbouw van cursusen wordt rekening gehouden met de verschillende fases die een groep doormaakt, zo zijn er oefeningen om elkaar beter te leren kennen en sluiten we de cursus samen af. Cusrusen gaan van start met groepen van maximaal 12 deelnemers. Door te kiezen voor een kleine groep kunnen cursusleiders meer aandacht hebben voor leerbehoeften van individuele cursisten, is er meer ruimte om (hardop) te reflecteren op jouw proces en leren mensen elkaar sneller kennen en vertrouwen. Als een groep na een cursus samen weer een nieuwe cursus wil volgen dat is dat mogelijk.